Zalety treningu z odważnikami

Najbardziej modnymi i pożądanymi odważnikami stały się te, przypominające swoim wyglądem czajnik. Wiele osób chwali sobie trening z obciążnikiem kettlebell, ze względu na ich wielorakie zastosowanie. Za pomocą tego jednego przyboru możliwa jest jednoczesna praca na wielu grupach mięśniowych, oraz w zależności od wykonywanych ćwiczeń praca nad poprawą zdolności motorycznych takich jak siła, wytrzymałość czy gibkość. Dlatego trenerzy jak i osoby indywidualnie uczęszczające na siłownię bądź ćwiczące w warunkach domowych coraz częściej decydują się na ten wszechstronny przybór. Osoby ćwiczące samodzielnie powinny zapoznać się ze specyfiką ćwiczeń wykonywanych przy pomocy kettlebells oraz prawidłową techniką wykonywanych ćwiczeń. Istnieje wiele profesjonalnych stron z których warto zaczerpnąć rzetelne informacje, które w łatwy sposób można wdrożyć w trening. Pozwoli to na efektywną jednostkę treningową oraz na uniknięcie ewentualnej kontuzji.

Odważnik zamiast hantli

To za sprawą unikalnego kształtu jaki mają kattlebells stają się przyborem dającym zdecydowanie więcej możliwości niż hantle. Wpływ ma na to przesunięty środek ciężkości, który pozwala na pracę nad wieloma grupami mięśniowymi oraz mięśniami głębokimi, w przeciwieństwie od zwykłych hantli, które pozwalają pracować tylko na jednej partii mięśniowej. Wartość dla naszego ciała jest zdecydowanie wyższa przy użyciu tych nietypowych ciężarków. Osobą nie posiadającym odpowiedniej wiedzy na temat zastosowań kattlebells oraz prawidłowego wykonywania ćwiczeń z odważnikami pomoże profesjonalna strona branżowa lub indywidualna konsultacja z trenerem personalnym. Skorzystanie z pomocy specjalisty, umożliwi owocny trening. Odważniki kettlebells pozwalają również na pracę nad koordynacją ruchową, utrzymaniem balansu ciała, jak i wysmukleniem ciała bez zbędnego rozbudowywania mięśni. Kobietom znacznie bardziej zależy na wysmukleniu i jednoczesnym ujędrnieniu ciała bez konieczności wzrostu masy mięśniowej. Nawet najlepszy produkt, nie będzie przynosił oczekiwanych efektów, jeżeli osoba trenująca nie będzie prawidłowo wykonywała ćwiczeń z jego pomocą.

Jak wygląda jednostka treningowa

Wiele osób wykorzystując odważniki podczas treningu, wykonuje kilka serii w niewielkich odstępach czasu, powtarzając jeden ruch. Podstawowym ruchem jest swing. Zazwyczaj ruch z kattlebells rozpoczyna się pomiędzy nogami, aż do wysokości klatki piersiowej z zachowaniem odpowiedniej pozycji, napięcia mięśni, a także pamiętając o prawidłowym oddychaniu. Pozwala to na przeprowadzenie ogólnorozwojowego treningu. Zdecydowanie różni się od treningu podnoszenia hantli lub ciężarów. Do takiego rodzaju treningu przekonali się również mężczyźni.

Do czego służy kettlebell?

Kettlebell (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Gryfy-i-obciazenia_Hantle-Kettlebell-966.html) to bardzo popularne narzędzie treningowe, które posiada przesunięty środek ciężkości. Kształtem przypomina kulę z przyspawanym uchwytem. Pierwsze wzmianki o odważnikach kulowych pojawiły się w starożytnej Grecji. Pierwotnie stosowane były na targach przy wagach jako odważniki do ważenia żywności. W przerwach handlarze popisywali się swoją muskulaturą i umiejętnościami wykorzystując odważniki do sportu. Obecnie sprzęt ten jest obecny zarówno w komercyjnych klubach fitness jak i domowych siłowniach. W odróżnieniu do hantli przy pomocy kettlebell można wykonywać wiele różnych ruchów bez konieczności odkładania ciężaru na podłogę.

Jakie ćwiczenia można uprawiać przy pomocy kettlebell?

Swing to ćwiczenie ogólnorozwojowe, które wpływa na zwiększenie siły i kontroli motorycznej. W celu wykonania tego ćwiczenia należy zgiąć a następnie wyprostować staw biodrowy. Wykonując to ćwiczenie należy pamiętać o cechach motorycznych takich jak siła, wytrzymałość, koordynacja ruchowa, odpowiedni oddech i timing mięśniowy. Dopiero połączenie wszystkich tych cech sprawi, że ćwiczenie będzie wykonywane płynnie i efektywnie.

Wykonując poprawnie swing wzmocnisz mięśnie grzbietu oraz brzucha.  Niewiele osób wie, że ćwiczenie to koryguje wady postawy przede wszystkim wzmacnia mięśnie w dolnym odcinku kręgosłupa.  Każda kobieta marzy o jędrnych i pełnych pośladkach. Ćwiczenia z wykorzystaniem kettlebells  pomagają zbudować pośladki i zredukować tkankę tłuszczową. Dodatkowo ćwiczenie to doprowadzi do zwiększenia wydatku energii oraz do budowy pojemności metabolicznej i treningowej. Dzięki temu szybciej zregenerujesz swoje ciało i będziesz bardziej wytrzymały. Poprawisz swoją koordynację ruchową, zwiększysz siłę chwytu oraz wytrzymałość tlenową. Swing można wykonać wszędzie, zarówno w pomieszczeniu jak i na świeżym powietrzu.

Następnym ćwiczeniem jakie można wykonać czy pomocy kettlebell to snach. Jest to najtrudniejsze ćwiczenie. Inaczej nazywane rwaniem. Polega na dynamicznym wypchnięciu kettlebell z pomiędzy ud nad głowę. Należy zachować kontrolę nad kettlem kiedy on znajduje się nad Twoją głową. W innym wypadku odważnik może zaburzyć Twoją równowagę albo opaść na ramię. Specjaliści zalecają aby snach zostawić na sam koniec. Przed tym należy poznać techniki swingów, tureckiego wstawania, przysiadów i pressów.

Najczęstsze błędy osób początkujących:

– Garbienie się przy wykonywaniu ćwiczeń

– Nadmierne obciążenie pleców

– Nadmierna rotacja tułowia

– Zgięty nadgarstek

– Nierównomierny oddech

– Wykonywanie ćwiczeń na czas

 

 

Początki odważników kettlebells

Kettlebell to specjalnie wykonany przedmiot o określonej wadze, o specjalnym kształcie i innych cechach konstrukcyjnych.

Kettlebells pomiarowe mają bardzo wysoką dokładność i są używane do ważenia różnych ciał. Kettlebells pomiarowe różnią się wagą, klasą dokładności i obszarem zastosowania (ćwiczenia, siłownia, a nawet w laboratorium czy handlu). Jako siłę napędową mechanizmu stosuje się ciężarki o masie od kilkuset gramów do wielu kilogramów.

Historia kettlebells jako urządzenia sportowego

Analizując różne materiały literackie i muzealne, trudno jest z dużą dokładnością określić, kiedy i gdzie dokładnie pojawiły się pierwsze kettlebells. Na chwilę obecną możemy jedynie z całą pewnością stwierdzić, że kettlebells to jeden z najstarszych odważników do ćwiczeń siłowych, stworzony kilka tysięcy lat temu. Pierwsze wzmianki o kettlebell pochodzą ze starożytnej Grecji, gdzie rzeźbione w kamieniu pociski, przypominające kształtem kettlebells, były wykorzystywane do treningu siłowego pierwszych olimpijczyków. W późniejszych czasach kamienne kettlebells, podobne w kształcie do współczesnych kettlebells, były używane do treningu przez ludy turkijskie i słowiańskie. Kolejny etap rozwoju kettlebells związany jest z rozwojem handlu i pojawieniem się metalowych odważników kettlebells o standardowej wadze, na bazie których powstały współczesne kettlebells sportowe. Interpretacja terminu “kettlebell” pojawiła się w polskich słownikach na początku XVII wieku i według niektórych specjalistów wzięła swój początek od perskiego słowa “geran” – “waga”.

Dzień sportu kettlebells został wyznaczony datą 10 sierpnia 1885 roku. To właśnie tego dnia powstał pierwszy “Amatorski Klub Lekkoatletyczny”. Przed tym dniem, podnoszenie ciężarów było bardziej rozrywką i odbywało się na targach i imprezach rozrywkowych.

Korzyści z treningu siłowego

Trening z odważnikami kettlebell ma wiele zalet. Ćwiczenia na sprzęcie sportowym pomagają zwiększyć siłę i wytrzymałość, wzmocnić mięśnie, poprawić funkcjonowanie układu krążenia i oddechowego.

Kettlebells pomagają również wzmocnić pośladki i stawy biodrowe, uformować muskularny gorset i wyrównać postawę.

Nowoczesne kettlebells sportowe

Kettlebells sportowe przeznaczone są do rozwoju siły mięśniowej sportowców, wzmacniania więzadeł i ścięgien, z reguły mają kulisty kształt ze specjalnym uchwytem do ręcznego chwytania kettlebells lub specjalnymi otworami chwytnymi, hakami i innymi elementami do wykorzystania kettlebells sportowych jako części konstrukcji sprzętu treningowego.

Sportowe kettlebells występują w dwóch rodzajach: jednoczęściowe i składane. Solidne kettlebells dostępne są w wagach 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40, 48, 56, 68, 80, 92 kg. Zawody w kettlebell liftingu odbywają się z kettlebells o wadze 16, 24 i 32 kg.